1. Een duidelijke over ons pagina is onmisbaar. Op die pagina kun je meer vertellen over het ontstaan en ontwikkelen van je business en over de medewerkers. Je kunt eventueel ook ingaan op je lidmaatschap van een brancheorganisatie.
2. Zorg voor een contactpagina. Bezoekers moeten makkelijk contact op kunnen nemen en informatie kunnen vinden bij de klantenservice.
3. De bezoeker wil zeker weten dat jij te vertrouwen bent en een vestigingsadres helpt daarbij. Je kunt dit instellen in Google Mijn Bedrijf (je kunt daar ook reviews ontvangen).
4. Ga alleen voor backlinks van goede kwaliteit (van betrouwbare domeinen) en werk aan je share of voice. Het helpt bijvoorbeeld als jouw bedrijfsnaam genoemd wordt in de media. Dit noemen we mentions. Dit kun je zelf ook toepassen door actief te posten op social media!
5. Hou je website actueel middels blogs of nieuwsberichten en vermeld daarbij de auteur. Werk je (landings)pagina’s ook regelmatig bij.
6. Kwaliteit boven kwantiteit. In de content die je deelt moet blijken dat je weet waar je het over hebt. Schrijf voor je doelgroep en ga in op de zoekintentie om waardevolle informatie te delen. Maak geen clickbait-artikelen met sensationele koppen die mensen verleiden om te klikken.
7. Link naar hoogwaardige bronnen. De Search Engine Journal is bijvoorbeeld een partij met veel autoriteit waar we regelmatig naartoe linken, of denk aan het CBS of IMF.
8. Een open deur: een SSL-certificaat is onmisbaar. En heb je een webshop, zorg dan voor een betrouwbare betaalomgeving en duidelijke informatie over levering en retourneren.
9. Verzamel eerlijke (product)reviews die mogelijke klanten helpen om de beste beslissing te maken. Die reviews kun je op je website tonen. Zorg ook voor reviews buiten je eigen website om, zoals op Trustpilot of Google, en streef naar recensies met inhoud in plaats van alleen de rating.
10. Bij content voor YMYL-onderwerpen (gezondheid, financiën, politiek) focus je op feitelijke informatie of jouw standpunt, dat geen nadelen heeft voor de gezondheid, veiligheid of financiën van de lezer. Je kunt feiten eventueel laten onderstrepen door een arts of professor of een quote vragen die je kunt opnemen in je content.
Waardevolle informatie staat centraal
We kunnen concluderen dat Google de strijd tegen slechte content nog niet opgegeven heeft. Naar verwachting zullen we steeds meer updates zoals de Helpful Content Update, de Core Web Vitals en de E-E-A-T zien om de zoeker de beste gebruikerservaring en waardevolle informatie aan te bieden. Wil je dus hoger scoren in Google, houd dan zeker rekening met deze richtlijnen!