Ben je actief op social media voor jouw onderneming? Of nog niet, maar wil je dat wel gaan doen? Om je tijd zo goed mogelijk te besteden wil je natuurlijk weten wat effectief is, en wat niet. Analyseer je social media statistieken, zo kun je direct bijsturen waar nodig! Hier lees je meer over de statistieken van Facebook, Instagram en LinkedIn.
Toegang tot statistieken
Om toegang te hebben tot statistieken moet je op zowel Facebook als Instagram en LinkedIn een bedrijfspagina hebben. Nog geen bedrijfsprofiel? Zo stel je een bedrijfspagina in.
Op social media heb je meerdere soorten statistieken tot je beschikking. Dit varieert van bereik van het bericht tot de kosten (in geval van advertenties). We hebben aparte tips geschreven voor 3 populaire social media kanalen:
- Statistieken in de Instagram app
- Statistieken voor je Facebookpagina
- Statistieken van je LinkedIn pagina
Evalueren en bijsturen
Juist omdat er zo veel social media statistieken beschikbaar zijn, is het essentieel om te bedenken welke relevant zijn voor jouw onderneming. Wanneer je social media inzet voor branding, dan is het interessant om te kijken naar bereik of volgers. Is je doelstelling het stimuleren van websitebezoek, dan hecht je wellicht meer waarde aan betrokkenheid en websitebezoek.
Met de social media statistieken kun je onderzoeken of de prestaties van je berichten verschillen. Zo kun je in Instagram bijvoorbeeld testen of het gebruik van 5 of 20 hashtags een hoger bereik oplevert, en welke hashtags het meest effectief zijn. Of dat een korte of lange caption meer betrokkenheid oplevert… ga zo maar door. Op deze manier kom je te weten wat voor jouw doelgroep werkt.
Verder analyseren in Google Analytics
Wil je social media gebruiken om meer bezoekers naar je site te krijgen? Dan is het handig om in Google Analytics te kijken of er verkeer via social media op je website terecht komt. Hiervoor is het acquisitie-rapport bijvoorbeeld interessant! Kijk naar social als kanaal of ga naar het social-rapport.
Wil je weten of je social media strategie optimaal is, of wil je juist gaan beginnen met social media voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze social media experts. Stuur een bericht of laat ons jou terugbellen.