Benieuwd naar de cijfers van je bedrijfspagina op Facebook? Bekijk je statistieken in de Meta Business Suite op mobiel of desktop. Uit eigen ervaring blijkt wel dat het analyseren via een desktop handiger werkt.
Facebook statistieken bekijken
Ga naar de bedrijfspagina. In het linkermenu kun je onder ‘meer tools’ naar de Meta Business Suite klikken. Daar kun je op statistieken klikken. Je zit nu bij ‘overzicht’. Wat je nu ziet, is hoeveel mensen je Facebook-pagina bereikt heeft. Iets verder naar onder zie je ook een overzicht van je volgers, verdeeld in geslacht en leeftijd. Rechts bovenin kun je kiezen voor welke periode je de statistieken wilt zien.
Via het menu aan de linkerkant kun je ook naar ‘resultaten’ gaan. Hier vind je het bereik van je Facebook-pagina. Het bereik is het aantal unieke accounts dat je content heeft gezien (berichten, verhalen, advertenties en meer). Ben je benieuwd hoeveel mensen je pagina opzoeken en hoeveel nieuwe volgers je hebt gekregen? Dat vind je ook op deze pagina. Wanneer je gebruikmaakt van Meta ads, dan zie je ook het betaalde bereik en het aantal betaalde weergaven. Omdat iemand je advertentie meer dan één keer kan zien, ligt het aantal weergaven meestal hoger dan het bereik.
Wil je meer te weten komen over de doelgroep die jou volgt? Klik dan in het menu op ‘doelgroep’. Naast de leeftijdscategorieën en het geslacht zie je ook de populairste plaatsen waar ze vandaan komen.
Bij ‘benchmarking’ kun je meer inzicht krijgen over jouw Facebook-inspanningen en opzichte van andere bedrijven. Zie je bijvoorbeeld dat jij minder vaak post dan andere bedrijven in dezelfde categorie, en ook minder volgers hebt? Dan kan vaker een bericht posten een kans zijn.
Tot slot is het handig om per bericht te weten wat wel of niet werkt. In de Meta Business Suite kun je bij ‘inhoud’ meer te weten komen over het bereik en de betrokkenheid (vind-ik-leuks, opmerkingen en deelacties) per bericht. Wanneer je je posts voorziet van linkjes, dan kun je hier ook zien hoeveel keer er op gelikt wordt.
Even concreet
- Is je doel het opbouwen van naamsbekendheid? Focus dan op bereik en volgers
- Zou je meer interactie met de (mogelijke) klant willen? Check dan de betrokkenheid
- Wil je meer websitebezoek? Kijk dan naar de statistieken voor klikken op link
Bonus tips
De meeste ondernemers die wij helpen maken gebruik van Facebook én Instagram. Zorg dat de twee accounts aan elkaar gekoppeld zijn. Zo kun je in de Meta Business Suite ook direct inzicht krijgen in je Instagram prestaties.
Zeker als je doelen hebt gesteld voor jouw social media strategie en je heel actief bent op Facebook en/of Instagram, is het handig om de statistieken te exporteren naar een Excel bestand. Zo kun je zelf je berichten en verhalen filteren en ontdekken welk soort content voor jou het beste werkt. Bij het tabje ‘inhoud’ vind je boven in beeld de optie ‘gegevens exporteren’.