Met hashtags op Instagram kun je meer mensen bereiken, en door de beste hashtags te kiezen kun je ook jouw gewenste doelgroep bereiken. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Lees onze tips.
Hashtags bepalen
De keuze voor de hashtags heeft alles te maken met jouw bedrijf, branche, producten, diensten en omgeving. De mogelijkheden zijn eindeloos. Jij weet welke hashtags relevant zijn voor jouw bedrijf. Als hovenier is dat misschien #tuinverbouwing #tuinontwerp en #hovenier. Denk vervolgens vanuit de klant: welke onderwerpen vindt hij of zij interessant om te volgen? Dat zijn wellicht #tuintips #tuininspiratie #buitenkeuken. Zo zoek je een middenweg, of combineer je erop los.
Inspiratie opdoen en populaire hashtags checken
Welke hashtags vind je zelf interessant om te volgen? Volg deze en bekijk de posts die voorbij komen. Voor inspiratie kun je ook eens kijken welke hashtags je concurrenten gebruiken. Je kunt ook een hashtag invoeren in de zoekbalk in de app. Zo kun je zien hoeveel berichten er al zijn met die hashtag, en je kunt checken welke spelling of variant het meest gebruikelijk is. Dat maakt de keuze tussen #tuininspiratie en #tuininspo makkelijker, want zo ontdek je dat #tuininspiratie duizenden keren vaker wordt gebruikt dan #tuininspo.
Niche-hashtags en brede hashtags combineren
Combineer het beste van twee werelden. Gebruik niche-hashtags zoals je ook long-tail zoekwoorden voor SEO zou gebruiken, om je specifieke doelgroep te bereiken. Combineer dit met bredere hashtags om een breder publiek aan te spreken. Een hovenier gebruikt als specifieke hashtag bijvoorbeeld #pergola en als brede hashtag kan dat #tuinidee zijn.
Hoeveel hashtags per post gebruiken?
Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken. Voeg je meer hashtags toe, dan krijg je hier een melding van of wordt je post niet geplaatst. Hoeveel je er precies gebruikt is persoonlijke voorkeur. Er zijn honderden blogs waarin beweerd wordt dat je het 5-25 hashtags moet gebruiken. Niet te weinig, niet te veel. Om het algoritme te laten weten dat je hashtags actief gebruikt, maar niet helemaal wil uitbuiten. Of dat echt zo is, is niet bekend. Sommige experimenten laten zien dat posts met 30 hashtags meer organisch bereik hebben dan posts met weinig hashtags. Maak er een eigen experiment van om te kijken wat voor jouw Instagram het beste werkt.
Je kunt je hashtags in de caption plaatsen. Om het wat overzichtelijker te maken, kun je bijvoorbeeld eerst 3 witregels invoegen. Een andere veelgebruikte manier is om je hashtags als 1e comment te plaatsen. Zo blijft de focus gericht op de caption in plaats van de hashtags. Doe dit wel direct na het publiceren van je post.
Hashtags in stories
Voeg ook hashtags toe aan je stories om nog meer mensen te bereiken die jou nog niet volgen. Je kunt dit doen door tekst in te voegen of door een hashtag-sticker te gebruiken. Gebruik je hashtags als tekst, dan kun je er 10 toevoegen. Houd het netjes en overzichtelijk. Tip: je kunt hashtags heel klein maken, dezelfde kleur maken als de achtergrond of eventueel verbergen achter een GIF’je of emoji.
#testen
Per bericht kun je natuurlijk volop variëren met hashtags. Sla je hashtags op in je notities zodat je ze altijd makkelijk kunt kopiëren plakken. Verander steeds één of enkele hashtags of test bijvoorbeeld verschillende sets van hashtags. Door steeds een paar veranderingen te maken en de resultaten te vergelijken, kun je uiteindelijk de beste hashtags voor jouw Instagram kiezen.
Misschien merk je na een aanpassing wel dat je meer likes of volgers krijgt. Check je Instagram statistieken voor een de exacte resultaten. Hier vind je ook het bereik via hashtags. Dit is het aantal mensen dat je met hashtags hebt bereikt op de discovery-pagina.