Terwijl ik dit opschrijf realiseer ik me dat er op veel plekken in de wereld niet aan succes wordt gedacht. Daar zijn andere dingen belangrijk. Door alle ellende die ik hoor, zie en lees besef ik maar al te goed dat we in een land leven waar we het best goed hebben. Ik ben geen struisvogel, want ook ons land heeft problemen en uitdagingen, maar dat is niet alleen van nu. Uitdagingen zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven met een last die door iedereen anders ervaren wordt.
Uitdagingen
Ik noem het bewust uitdagingen, want een probleem is voor mij iets waar geen oplossing voor is en de uitdaging biedt perspectief. Zakelijke uitdagingen dwingen je als ondernemer vaak tot groei en innovatie. De hindernissen op je pad dagen je uit om net even verder te denken, creatiever te zijn en je aanpassingsvermogen te vergroten. De weerstand die je daarbij voelt zorgt in de meeste gevallen voor een vorm van vooruitgang.
Eye-opener
En die weerstand is er ook bij ons. Als je een beetje op de hoogte bent van onze activiteiten, dan weet je dat we ons bezig houden met branding, marketing, de bouw van websites en -shops én dat we software ontwikkelen. CRM-software (Clientbox), maar ook DNS-software (ctrlDNS). Twee totaal verschillende oplossingen voor verschillende uitdagingen en andere doelgroepen. In beide gevallen geldt dat we de oplossing zijn gaan ontwikkelen om de uitdagingen waar we in onze bedrijfsprocessen mee te maken kregen op wilden lossen en deze oplossingen nu delen met anderen.
De afgelopen jaren hebben we dan ook veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van deze producten. Onze focus lag hierbij vooral op het maken van nieuwe functionaliteiten en veel te weinig op de ontwikkeling van de business en de bijbehorende marketing. Eerlijk gezegd dachten we op een bepaald moment dat een goed product zichzelf wel zou verkopen.