Maken mijn concurrenten gebruik van advertenties?
Wanneer je wilt gaan adverteren op social media en Google, neem je deel aan een veiling. Een veiling om zichtbaarheid en klikken te kopen. Jouw concurrenten maken ook deel uit van die veiling om misschien wel dezelfde doelgroep te bereiken. Dat maakt het interessant om te kijken of jouw concurrenten adverteren.
Adverteren via Google
Om te achterhalen of jouw concurrenten gebruikmaken van zoekmachine advertenties (SEA), kun je zelf zoekwoorden in gaan typen. Doe een aantal zoekopdrachten in Google en bekijk welke gesponsorde resultaten je te zien krijgt.
Adverteren via META
Campagnes via Instagram en Facebook zijn onderdeel van META. Je kunt zien of jouw concurrenten social media advertenties inzetten. Deze methode is niet zo bekend en des te interessanter! Ga naar de advertentiebibliotheek en kies een onderwerp. Vervolgens zie je welke partijen er adverteren, of ze adverteren op Facebook of Instagram of allebei, welke tekst en visual ze gebruiken en wat de call to action is.
Doen mijn concurrenten aan e-mailmarketing?
Abonneer je op de nieuwsbrief van je concurrenten! Je merkt dan vanzelf of zij e-mails versturen en wat de insteek ervan is.
Kortom: met een online concurrentie analyse kom je te weten welke kanalen jouw concurrenten gebruiken en hoe ze dat doen. Wil jij ontdekken waar jouw kansen liggen ten opzichte van je concurrenten? Daar helpen we je graag bij!