Maak altijd een Google Mijn Bedrijf (Google My Business) pagina aan: of je nu een fysieke winkel, een kantoor of een webshop hebt. Het is helemaal gratis en belangrijk voor je online zichtbaarheid! Zo, nu dat duidelijk is zullen we uitleggen waarom.
Bedrijfsinformatie up to date
Is iemand op zoek naar je bedrijf? Dan is diegene waarschijnlijk al bekend met je producten of diensten. Jij wilt het diegene zo makkelijk mogelijk maken om te vinden wat hij zoekt. Vaak gaat het om het adres, telefoonnummer of je openingstijden. In de Google Mijn Bedrijf tool beheer je deze gegevens. Vergeet ook zeker niet de link naar je website of shop toe te voegen.
Je bedrijf toevoegen op Google Maps
Ooit een stad bezocht en op zoek geweest naar een goed restaurant? Grote kans dat je even in Google Maps kijkt wat er allemaal zit. Pluspunt: je ziet meteen de recensies. Regel je Google Maps vermelding via Google Mijn Bedrijf. Zo kunnen mensen meteen een route plannen.
Stappenplan:
- Log in op je Google-account van je bedrijf (of maak die aan)
- Klik op het menu (het vierkantje met de 9 puntjes) en klik op Mijn Bedrijf
- Voeg de locatie toe: bedrijfsnaam, bedrijfscategorie, kies of je een fysieke locatie hebt of niet en voeg je adres toe
- Kies een verificatiemethode. Vaak is dit een code per post die je moet opgeven in je Google Mijn Bedrijf account ter verificatie
- Is dit gedaan, dan is je bedrijf zichtbaar op Google Maps
Recensies
Via je Google-pagina kunnen klanten of gasten recensies achterlaten. Recensies geven een indicatie van je betrouwbaarheid, expertise of kwaliteit van producten en diensten. Mensen kunnen een rating met of zonder tekst geven. Wanneer Google Maps vol staat met restaurants, vallen juist die horecazaken met goede recensies extra op. Dat wil je!
In contact komen met klanten
Wist je dat klanten ook vragen kunnen stellen via Google Mijn Bedrijf? Jij krijgt ze binnen in je account en kunt ze via de Google Mijn Bedrijf app beantwoorden. Het systeem activeert soms automatisch een optie als ‘offerte aanvragen’, dit is afhankelijk van jouw bedrijf en je aanbod. Op deze manier kan het je ook nieuwe klanten opleveren.
Meet je verkeer
Mogelijk komen veel bezoekers op je website terecht via de link op Google Mijn Bedrijf. Maar hoe kom je dat te weten? Door UTM-tags te gebruiken! In een ander artikel leggen we het gebruik van UTM-tags haarfijn uit. Het komt neer op het volgende: de link in je Google Mijn Bedrijf account voorzie je van 3 parameters. Met die parameters laat je weten wat de campagne, de bron en met medium is. Klikt iemand op de link, of misschien komt er wel een conversie tot stand, dan komen deze gegevens in Google Analytics terecht. Meten is weten!