Met display campagnes toon je banners op websites en apps van het GDN (Google Display Netwerk). Met display campagnes kun je veel mensen bereiken en je naamsbekendheid vergroten. Maar een groot bereik is schieten met hagel wanneer je niet de juiste mensen bereikt. Wil jij je display advertenties zoveel mogelijk laten zien aan de mensen binnen je doelgroep? Ga dan aan de slag met targeting.
Werken met doelgroepsegmenten
Dit is de makkelijkste manier van targeten, of eigenlijk nog een stap daarvoor: observeren. Door segmenten in te stellen als observatiedoelgroep, kun je kijken of jouw campagnes het voor het ene segment beter doen dan bij het andere. Vervolgens kun je je bod procentueel omhoog of omlaag bijstellen voor bepaalde segmenten. Bij observatiedoelgroepen worden er nog geen strikte targetingregels toegepast.
Kom je er na een tijdje achter dat sommige segmenten beter presteren dan andere, dan kun je ervoor kiezen om deze te gaan targeten. Voorbeelden van deze segmenten zijn huurders, kookliefhebbers of werkzaam in de bouwsector.
Zo ga je aan de slag
Ga naar je campagne en klik dan op doelgroepen en doelgroepsegmenten bewerken. Kies voor targeting of observatie (zoals hierboven uitgelegd). Je kunt door de opties heen browsen of zelf iets intypen in het zoekveld. Test het eens uit en maak het niet té specifiek.
Bezoekers van concurrentie targeten
Dit is een slimme manier om mensen te bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Ze hebben de website van een concurrent al bekeken, en nu kun je ze laten zien wat jij te bieden hebt.
Zo ga je aan de slag
Ga naar Google Ads en naar tools en instellingen. Onder doelgroepbeheer kies je voor het tabblad ‘aangepaste doelgroepen’. Klik op de plus-knop en selecteer ‘aangepaste intentie’. Hier kun je gerelateerde URLs invoeren.
Targeting op basis van zoekwoorden
Bij een zoekwoord campagne toon je zoekresultaten op basis van de gebruikte zoekwoorden Maar ook in display campagnes kun je targeten op basis van zoekwoorden! Voer zoekwoorden in die gerelateerd zijn aan je product of dienst, en je display advertenties worden vertoond op websites en in apps die hiermee verband houden. Adverteer je tuinartikelen, dan kun je bij zoekwoorden bijvoorbeeld ‘moestuin aanleggen’ instellen. Je banner kan dan bijvoorbeeld vertoond worden op doe-het-zelf fora over tuinieren.
Zo ga je aan de slag
Ga naar je advertentiegroep in Google Ads en klik dan op doelgroepen. Via het potlood-pictogram klik je op targeting voor je advertentiegroep bewerken. Onder ‘beperkte targeting’ zie je de optie voor ‘zoekwoorden’.
Website bezoekers retargeten
Dit is de meest voorkomende vorm van retargeting. Via Google Analytics en Google Ads kun je automatisch een retargeting lijst aanmaken met website bezoekers. Je stelt bijvoorbeeld een lijst samen met bezoekers in de afgelopen 60 dagen. Via deze optie kun je ook app-gebruikers en mensen die interactie hebben gehad met je YouTube content retargeten.
Je kunt het ook specifieker aanpakken. Heb je een webshop, dan kun je deze targeting optie gebruiken om winkelwagen-verlaters te retargeten. Via display advertenties herinner je de shopper aan de gemiste aankoop, in de hoop om de conversie alsnog af te ronden!
Zo ga je aan de slag
Ga in Google Ads naar tools en instellingen en klik op doelgroepbeheer. Onder de tab ‘retargeting’ klik je op de blauwe plus-knop en kies je voor website bezoekers. Je kunt dit ook in Google Analytics doen via de property instellingen, doelgroepdefinities en vervolgens doelgroepen. Je accounts moeten hiervoor wel gesynchroniseerd zijn.
Geavanceerde retargeting opties
Met geavanceerd bedoelen we ‘aangepaste combinaties’: je kunt bovenstaande opties met elkaar combineren. Stel je hebt een lijst met bezoekers in de afgelopen 30 dagen én een lijst met bezoekers die je website langer dan een minuut bezochten, dan kun je deze lijsten met elkaar combineren om een optimale doelgroep te maken.
Klantenlijst targeting
Bovendien kunnen ervaren accounts met een hoge besteding ook gebruik maken van de klantenmatch targeting: je uploadt een klantenlijst en Google Ads toont je display campagne aan de juiste mensen of vergelijkbare doelgroepen.
Display plaatsingen
Strikt gezien gaat dit niet over het targeten van mensen, maar beter gezegd gaat het om het ’targeten’ van je advertentie plaatsingen. Want wist je dat je de plaatsingen van je display advertenties kunt bewerken? Je kunt plaatsingen uitsluiten én je kunt zelf de meest interessante websites en apps instellen. Een accountant die zijn display campagne gericht wil targeten kan hier bijvoorbeeld voor plaatsingen op websites voor ondernemers. Let wel op dat je targeting doelgroep niet te klein wordt.
Zo ga je aan de slag
Bekijk je advertentiegroep in Google Ads en klik op plaatsingen en vervolgens op targeting voor je advertentiegroep bewerken. Onder beperkte targeting kies je nu voor plaatsingen en dan op getargete plaatsingen. Selecteer websites en voer een zoekwoord in om plaatsingen te zoeken.
Display onderwerpen
Dit gaat over de onderwerpen van de websites en apps waar je display ads vertoond zullen worden. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je je display campagne wilt tonen bij onderwerpen over huis en tuin, doe-het-zelf en bouwmaterialen. Door deze onderwerpen slim te matchen aan jouw aanbod, match je je advertenties beter met de interesses van de ontvanger.
Zo ga je aan de slag
Selecteer eerst je campagne. Klik dan op content en vervolgens op onderwerpen. Klik op het pennetje en selecteer ‘onderwerpen bewerken’. Nu kun je zoeken naar passende onderwerpen voor jouw display campagne.