We moesten veranderen om onszelf te blijven

De afgelopen zes weken is er behoorlijk wat tijd gaan zitten in onze positionering, het schrijven van een toekomstplan, een nieuwe naam en de vertaling naar onze nieuwe website. Het was een hele operatie, maar het was tijd dat we het een en ander gingen veranderen om onszelf te kunnen blijven.

Het is een traject waarvan ik er al talloze met klanten heb doorlopen en daardoor precies weet wat er moet gebeuren en waar je aan moet denken. Maar als je het voor jezelf gaat doen is het toch net even anders.

Als je zo’n proces met een klant aangaat is het heel makkelijk om voorbij te gaan aan praktische bezwaren, twijfels, kosten en de ‘wat zou een ander ervan vinden’ vraag. Dat zet je op dat moment heel makkelijk aan de kant door er niet te zwaar aan te tillen en allerlei redenen en argumenten aan te dragen om het te ontkrachten, want het is vooral een gevoel dat op dat moment bij iemand leeft.

Het zorgt voor twijfel

Nu had ik dat gevoel zelf een beetje. Niet met het proces of met de keuze voor de naam, maar bij de manier waarop we over zouden komen. Vooral de vraag hoe we ervoor gingen zorgen dat we wel konden laten zien wat we allemaal kunnen, zonder het idee te geven dat we onszelf iedere dag op de borst staan te trommelen. Daar krijg ik namelijk echt jeuk van en dat wilde ik absoluut voorkomen.

Tegen klanten zeg ik altijd: “laat zien wie je bent, wees trots op wat je kunt en wees niet te bescheiden, maar blijf vooral jezelf. Maak je niet druk wat een ander hier van gaat vinden. Vertrouw op jezelf, gas erop!”

En nu deed ik het zelf. Dat zorgde natuurlijk ook voor wat discussie in het team toen we met ons eigen verhaal bezig waren. We kunnen toch gewoon vertellen waar we goed in zijn? Waarom zou je dat afzwakken? We mogen trots zijn op wat we kunnen en zorgen dat iedereen dat weet, we moeten het juist laten zien!

Tevreden

Ze hadden gelijk en hierdoor hebben we samen een mooie balans gevonden in wat we wel en vooral niet hoeven te vertellen. Een resultaat wat we allemaal omarmen en een website die vollediger is dan we ooit hebben gehad.

Afgelopen vrijdag waren we tot 14.00 uur bezig en toen moesten we écht online. Waren we klaar? Was het helemaal af? Nee hoor, want het kan altijd beter, maar we konden niet anders dan -meer dan- tevreden zijn.

De reacties tijdens onze borrel later die middag bevestigden dat, want ze waren enorm positief en iedereen die ik tot nu toe heb gesproken begrijpt waarom dit bij ons past. Eén van onze relaties was tussentijds nog even om een fles champagne geweest met de tekst ‘Vollan champagne drinken’. Boodschap begrepen, missie geslaagd! Een beetje een opluchting was het natuurlijk ook wel.

Ik wil graag iedereen bedanken die er afgelopen vrijdag was of de moeite heeft genomen om op een andere manier van zich te laten horen. Bovenal wil ik het team bedanken voor de inspanningen, bijdrage en support.

Kees Verspoor
Business & design