Een maand of drie geleden schreef ik mijn eerste korte blog waarin ik mezelf voorstelde. Inmiddels heb ik een tiental websites en applicaties mogen ontwerpen, of ‘getekend’ zoals ze dat hier noemen, en heb ik een paar nieuwe bijnamen op mijn lijstje bij mogen schrijven. Ik weet nu dat wanneer een ontwerp als “deehe” of “vinnug” wordt bestempeld, je op de goede weg zit. Kortom, de inburgering doet zijn werk!
Duudeluk
Toen ik de vacature voor de eerste keer las, klikte ik natuurlijk door op de website. Een woord dat veelvuldig terugkomt is “duidelijk” of beter gezegd “duudeluk”. De statements en manier van communiceren van de website spraken me aan, maar je ziet maar al te vaak dat het loze beloftes zijn en er op de werkvloer weinig van terug te zien is.
Op dag één was voor mij duidelijk dat van loze beloftes geen sprake is. Wat “alles voor een glimlach” voor Coolblue is, is duidelijkheid bij Vivars. Dat geldt op de werkvloer, maar ook in de communicatie naar klanten, ze spreken er geen Spaans.
Dat maakt wat je mag verwachten heel simpel. Je weet direct waar je aan toe bent. Een functioneringsgesprek heb je niet, want dat heb je doorlopend. Als er iets besproken moet worden of niet goed gaat, wordt dat meteen besproken en opgelost. Maanden later iets bespreken wat niet goed ging of waar je ontevreden over bent, onzin! Gewoon bespreken oplossen en door, geloof me dat was écht even wennen, maar lekker duudeluk!
Zelf vinden Kees en Corné de gang van zaken heel normaal. Toen ik bij Kees aangaf dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend was en dat ze best wat meer konden vertellen over Vivars en hoe het er aan toe gaat kreeg ik te horen: dan moet je dat vertellen, dat is niet aan ons. Mijn opmerking komt voort uit het feit dat we mensen zoeken en dat dit je misschien helpt in je zoektocht 😉
Geen boterhammen smeren
Ik vond en vind het namelijk niet vanzelfsprekend dat ik ’s morgens geen boterhammen hoef te smeren. De lunch wordt namelijk geregeld, iedere dag én met vers fruit van de lokale groenteboer. Heb je iets nodig of lust je iets graag? Moet je het aangeven. Grappig detail is dat alle toeleveranciers ook klanten zijn, elkaar in leven houden noemen ze dat.
Koffie komt niet uit een automaat, maar wordt gemalen, van verse bonen, liters per dag! Een goed begin van de dag. Dat moet ook wel want je moet meteen op scherp staan. Actie! Klinkt het na iedere bespreking, want meetings of standup is turbotaal.
Kwaliteit
Je levert kwaliteit en waar je voor komt dat doe je goed. Elke uiting moet 100% kloppen, maar je hoeft echt niet te verwachten dat je daarvoor een veer in je reet krijgt. Quote: “ik geef je toch ook geen applaus omdat je de hele dag zelfstandig kunt ademhalen”. Je snapt het wel.
Een website gaat bijvoorbeeld pas online als alle marges kloppen, teksten volledig zijn, er goede foto’s op staan (stockfoto’s doen we niet aan) en iedereen die aan het project meewerkt erachter staat, inclusief de klant natuurlijk.
Die klant heeft of krijgt niet altijd gelijk en daar moest ik even aan wennen. De “klant is koning” geldt hier niet. Het beste voor de klant, dat geldt hier wel. Er wordt eerst gekozen voor de discussie en niet voor de euro’s. Liever een opdracht minder, dan het verwijt achteraf dat het niet slim was. Je vertrouwt op de kennis en kunde van het team, als je dat vertrouwen niet hebt kun je niet met Vivars samenwerken. Meerdere keren heb ik het nu met mijn eigen oren gehoord, “prima als jij dat vindt en op die manier wil, maar wij gaan het niet voor je doen.”
Ook toe aan een nieuw avontuur?
Dagelijks sta ik voor nieuwe verrassingen, maar ik weet iedere dag waar ik aan toe ben. Ik mag werken aan de ontwerpen van websites tot applicaties om onze klanten verder te helpen. Wil jij dat ook? Check dan onze vacatures, mail me of bel me, ik vertel je precies hoe ik na 14 jaar bij een ander bureau aan dit nieuwe avontuur begon.