GA4 custom insights

Wanneer je normaal gesproken een paar honderd websitebezoekers per maand verwelkomt en je deze keer hetzelfde aantal behaalt op één dag, dan is er waarschijnlijk iets aan de hand. Je bent keihard campagne aan het draaien óf bots hebben je website uitgeplozen. Wil je hier bovenop zitten? De custom insights in GA4 bieden uitkomst. Ontvang automatisch een e-mail wanneer jouw statistieken afwijken.

Waarom is dit handig?

Het voorbeeld hierboven gaat over websitebezoek door bots, maar er zijn er nog wel meer scenario’s te bedenken. Met custom insights kun je via een mailtje snel op de hoogte zijn van afwijkingen in je statistieken. Dat kunnen problemen of juist successen zijn. Denk aan een stijging in het aantal bestellingen of een daling in het aantal paginaweergaven.

We hebben het allemaal druk en daarom is het handig om een signaal te krijgen wanneer je moet ingrijpen. Wanneer dat signaal is, dat bepaal jij. Voor onze marketing klanten rapporteren wij elke maand de statistieken. Denk aan het aantal conversies. Wanneer we voor een klant streven naar 100 conversies per maand dan zouden we een custom insight kunnen instellen die afgaat wanneer er die maand maar 50 conversies zijn behaald, of wanneer er een daling was van 50%.

Voorbeelden van insights

Bepaal wat je wilt weten op basis van je KPI’s. Een paar tips om je op weg te helpen:

  • Weten of je website, webshop of app mogelijk offline is: dagelijkse sessies = kleiner dan of gelijk aan 0
  • Weten of je SEA campagne slecht presteert: maandelijkse conversies van de campagne = 25% minder dan dezelfde maand vorig jaar
  • Positief verloop van je webshop omzet in de gaten houden: maandelijkse bruto-aankoopopbrengst  = groter dan of gelijk aan € 2.500

Je hebt ook de optie om te kiezen voor ‘bevat afwijking’ (has anomaly). Je hoeft dan geen waarde in te vullen. Google Analytics gebruikt zijn eigen voorspellende modellen om te bepalen of een waarde afwijkend is of niet. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om een afwijking in de hoeveelheid direct verkeer te meten.

Een nieuwe GA4 custom insight instellen

De custom insights in Google Analytics 4 werken net wat anders als de custom alerts in Universal Analytics. Volg deze stappen:

  • Log in bij GA4
  • Zorg dat je op de homepage zit
  • Scroll naar beneden tot je inzichten (insights) ziet
  • Klik op alle inzichten bekijken
  • Klik op maken

Je hebt verschillende opties.

  • Kies bij de evaluatiefrequentie voor dagelijks, wekelijks of maandelijks
  • Vervolgens kies je de statistiek. Bijvoorbeeld actieve gebruikers
  • Kies dan de voorwaarde. Een absolute of procentuele toename of afname of ‘bevat afwijking’
  • Vul een naam in die beschrijft wat voor insight het is
  • Vul een e-mailadres in
  • Klik op maken
  • In het overzicht van inzichten klik je op beheren
  • Zet de e-mailmeldingen aan

Heb je een vraag?

Laat het ons weten, we helpen je graag vooruit!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.