Door – automatisch – kenmerken aan een relatie mee te geven kun je binnen je automation voorwaarden meegeven aan de e-mailflow. Stel dat iemand al klant is dan heeft de relatie bijvoorbeeld de tag ‘klant’. Wanneer je in je automation zegt, als de relatie niet de tag ‘klant’ heeft stuur dan een welkomstboodschap.
Een ander voorbeeld is dat je dit op productniveau doet. Stel iemand besteld een barbecue in je webshop, dan geef je op basis van de bestelling de producttag barbecue mee. Vervolgens kun je een automation maken waarmee je zegt, als iemand het product barbecue heeft besteld, stuur dan een eerste mail met accessoires die bij de barbecue horen en een derde mail met tips voor de keuze voor de juiste houtskool.
Zo voorkom je dat je één mail maakt voor iedereen, maar je boodschap wordt specifiek en sluit aan bij de behoefte of het gedrag van de ontvanger.
E-mailmarketing bied je dus tal van mogelijkheden en ActiveCampaign biedt hier als e-mailsoftware mooie oplossingen. Niet alleen de automations, maar je kunt deze tool ook gebruiken om nieuwsbrieven handmatig te verzenden of te plannen.