Dat je als bedrijf waarde hecht aan een goed logo, strakke huisstijl en een snelle website is natuurlijk heel normaal. Maar wist je dat social media net zo belangrijk is voor jouw bedrijf? Tegenwoordig is het niet meer weg te denken als je jouw bedrijf online op de kaart wilt zetten. Maar waarom precies? Hoe doe je dat dan? En wat kan Vollan voor je betekenen? Het is vandaag Social Media Day, dus lees je het hier!
Redenen om social media zakelijk in te zetten:
- Door social media in te zetten kan je naamsbekendheid creëren voor je bedrijf, product en/of dienst. Dat is fijn, want des te meer mensen van jouw bedrijf en producten en diensten afweten, des te groter de kans op aankoop wordt!
- Social media is een hele kostenvriendelijke manier om jouw doelgroep te bereiken. Accounts maak je gratis aan en als je een beetje handig bent met tekst en beeld kun je zelf vrij snel aan de slag.
- Door meer verkeer naar je website te halen via bijvoorbeeld een link, draagt dit ook positief bij aan je SEO. Of te wel: de vindbaarheid in zoekmachines. Daarnaast is het zo dat wanneer er veel interactie is tussen jou en je klant, je een hogere waardering krijgt binnen een social media kanaal. Dus blijf actief op jouw kanalen, het draagt bij aan de vindbaarheid in zoekmachines en social media resultaten!
- Potentiële klanten geloven klanten. Via social media kan je makkelijk ervaringen delen van je klanten. Dit helpt weer bij de aankoopbeslissing van een nieuwe klant.
- Via social media kan je waardevolle kennis delen. Als jij laat zien wat je weet en zorgt dat jouw doelgroep er iets aan heeft, zullen zij jou gaan zien als expert. Die expertstatus draagt weer bij aan de betrouwbaarheid van jouw organisatie.
- Door kennis te delen kan je bijvoorbeeld verwijzen naar een pagina op jouw website. Het voordeel hiervan is dat er meer mensen op jouw website komen en de kans op conversie groter wordt. Let op: Op Instagram kan je in de post zelf geen links plaatsen, maar wel in de bio.
- Social media is een makkelijke manier om interactie te creëren met jouw doelgroep. Reageer op een reactie of een DM (direct message). Dat doet jouw volger goed, je gaat het gesprek aan en zo creëer je een gunfactor om iets bij je af te nemen. Ook draagt het positief bij aan de vindbaarheid op social media.
- Facebook en Instagram bieden inzicht in de statistieken van jouw accounts. Dit inzicht wordt steeds uitgebreider. Zo kan je bijvoorbeeld prestaties zien zoals het aantal bereikte accounts en welke posts het beste hebben gescoord.
- Via social media kan je ook heel gericht adverteren. Laten we de vergelijking maken met folders. Als je een folder ontwerpt en rondstuurt bereik je veel mensen die niet binnen jouw doelgroep vallen. Met de advertenties op Facebook en Instagram kan je jouw doelgroep heel specifiek maken en alleen daar de advertenties aan laten zien. Je besteedt je budget dus heel gericht, je bereikt de juiste mensen en daardoor zijn de resultaten vaak ook beter en belangrijker nog: meetbaar! Echt een aanrader dus.
- Last but not least; je kan social media inzetten om personeel te werven. Je kan natuurlijk een vacature plaatsen, maar je kan met de berichten die je plaatst ook mooi een kijkje in de keuken geven. Potentiële medewerkers zullen je social media kanalen bekijken en beslissen of wat ze zien ze aanspreekt.
Bonus tip: Zorg voor een perfecte mix van kennis delen, branding, updates binnen de organisatie en échte momenten van je team. Het hoeft niet allemaal serieus te zijn, maar je wil ook niet alleen informele posts plaatsen. Zoek naar de juiste mix!
Wat kan Vollan voor je betekenen?
Onze social media marketeers nemen jouw social media inspanningen over. We schrijven de content, posten het en zorgen voor interactie met jouw volgers. Dat scheelt jou een hoop tijd en jij kan bezig zijn met waar je goed in bent. Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?
Klik dan hier voor meer informatie! Of download direct onze brochure hieronder.