In tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie is zoekmachine adverteren (SEA) een snelle manier om zichtbaar te zijn in de zoekmachine. Wanneer je wilt adverteren in de zoekmachine, doe je mee aan een veiling van zoekwoorden waarvoor je bij iedere klik richting je website of webshop een bepaald bedrag betaalt. De populariteit van een zoekterm bepaalt hoe hoog het bedrag is dat jij ervoor moet betalen.
Ook als je een product hebt waar door marktwerking of omstandigheden veel vraag naar is, kun je hier met SEA snel op inspelen. Denk aan mensen die massaal hout gingen kopen na de eerste berichten over de stijgende gasprijs in 2022, of de vraag naar mondkapjes toen er schaarste was tijdens de coronacrisis.
Buiten de zoekmachine kun je met SEA ook zichtbaar zijn op andere websites via het display network. Dit is een verzameling van websites, video’s en apps waar jouw advertentie vertoond kan worden. SEA is daarmee een mooie oplossing als iets snel moet, je SEO nog niet wint van je concurrent of als je campagnematig aan de slag wilt gaan.