E-mailmarketing in Zeeland als brandstof voor je business
Je verzendt een e-mail en al je ontvangers zijn in één keer geïnformeerd over je nieuws, diensten of producten. Maar e-mail marketing kan je ook heel gericht inzetten. Heb je wel eens een webshop bezocht en een product in je winkelmandje geplaatst maar niet afgerekend? Grote kans dat je daarna een e-mail hebt gekregen met de boodschap “Hé naam, je bent iets vergeten!” Het doel van deze e-mail is natuurlijk om je terug te halen naar de webshop om je alsnog die ene aankoop te laten doen.
Wanneer je e-mailmarketing gericht inzet om je klant op het juiste moment te voorzien van de juiste boodschap, is de kans groot dat je resultaat behaalt.
Leads binnenhalen!
Potentiële nieuwe klanten noemen we leads. En e-mail marketing is de geschikte manier om nieuwe leads te verzamelen. De toepassing van e-mail marketing voor een webshop is vaak een voor de hand liggende toepassing, omdat je hier direct een verkoop tot stand kan brengen. Maar ook zonder webshop kan e-mailmarketing een onderdeel zijn van je strategie. Je kunt het inzetten om bij je potentiële klanten op de radar te komen en te blijven. Je kunt de eerder benoemde whitepaper aanbieden en een lead zo in je e-mail marketing funnel trekken.
Hoe kom je aan leads met e-mail marketing?
Je zult eerst moeten zorgen dat je aan e-mailadressen komt van degenen die je een e-mail wilt sturen. Van je bestaande klanten zal je ongetwijfeld adresgegevens hebben, maar hoe kom je aan de gegevens van die potentiële klant?
Een voor de hand liggende keuze is de inzet van social media marketing. Je kunt dan bijvoorbeeld de eerdergenoemde whitepaper aanbieden in ruil voor een e-mailadres via een leadcampagne op LinkedIn, Facebook of Instagram. Een whitepaper is niet de enige lead magnet, er zijn natuurlijk nog vele andere invalshoeken te bedenken!
Zodra potentiële klanten hun gegevens achterlaten komen ze terecht in jouw e-mail funnel. Ze ontvangen een aantal geautomatiseerde, maar toch gepersonaliseerde e-mails om ze steeds een beetje beter kennis te laten maken met jouw business. Mocht dit nog niet direct leads opleveren: je blijft wel op de radar en zo versterk je de naamsbekendheid.
Personalisatie
Bij voorkeur werk je niet uitsluitend met één mail die je naar al je ontvangers verstuurt. In Zeeland is persoonlijk zakendoen enorm belangrijk. Daarom kun je personalisatie ook doorvoeren in e-mailmarketing. Dat kan op allerlei manieren, maar de meest tastbare manier is om een persoonlijke aanhef te gebruiken. Een onderwerp van een e-mail met je eigen naam erin trekt niet alleen sneller je aandacht, je zal ook eerder geneigd zijn om deze te lezen omdat je het gevoel krijgt dat de afzender jou al kent.
Daarnaast is het belangrijk om de inhoud zo waardevol mogelijk te maken voor de ontvanger. Stel je voor dat je net een kleine hebt gekregen en op basis van een eerdere aankoop krijg je per e-mail een aanbieding van pampers, speciaal voor jou! Grote kans dat je nu het gevoel krijgt dat de afzender precies op het juiste moment begrijpt wat jij nodig hebt. Hiervoor kun je je ontvangers indelen in segmenten en elk segment stuur je een andere variant van de e-mail.
Met die gepersonaliseerde e-mails is de kans op succes dus vele malen groter. Die resultaten zijn niet alleen zichtbaar, maar ook meetbaar. Ze worden bijgehouden zodat we je precies kunnen vertellen wat de inzet van e-mail marketing jou heeft opgeleverd.
E-mailmarketing in Zeeland uitbesteden?
Bij Vollan hebben de mensen en tools in huis om jouw business te laten groeien. We kunnen jouw e-mailstrategie opzetten – afgestemd op de rest van je online marketing – designs maken, teksten schrijven, de resultaten analyseren en bijsturen waar nodig. Wil jij weten wat e-mail marketing voor jouw business in Zeeland kan betekenen? Dan gaan we graag met je aan de slag om jouw doelen in kaart te brengen.